
Rundskriv 2008
De fleste av oss har vel fått med seg at det har pågått en del arbeider gjennom våren og sommeren i borettslaget vårt.
Her følger en oppsummering av arbeidene som er gjennomført:
Vinduer
I henhold til anbefalinger fra borettslagets vedlikeholdsplan (BEVARPLANEN) er samtlige av borettsslagets vinduer nå malt utvendig. Sålebenkene under vinduene har fått nye beslag for å unngå forvitring og kuldesprengning.
Felling av trær
Det er felt trær og gjort en del rydding av busker og kratt ved oppgangene 28 – 34 samt ved blokkene langs Ringveien, nærmere bestemt langs de tre nederste blokkene.
Steinlegging
Plenområdet i kroken utenfor oppgang 30 er nå belagt med steinheller. Dette fordi plenen der aldri ble pen.
Lekeplass
Lekeplassen utenfor samme oppgang er totalrestaurert.
Ny fartsdump er laget ved gavlveggen i øvre blokk ved fyrhuset.
Fyrhuset
BEVARPLANEN anbefalte også at fyrhuset burde males. Dette er nå gjort. Samtidig ble også flaggstengene malt.
ANDRE SAKER
Vannproblemer
I midten av juli drev kommunen med vedlikehold av vannledning i området. Dette var ikke varslet på forhånd. Vår vaktmestervikar gjennomgikk noen hektiske timer da vannet i hele borettslaget ble borte. Da vannet kom tilbake igjen var det med så høyt trykk at dette også medførte en del komplikasjoner for oss. Men nå er alt utbedret
HMS-tilsyn fra Brann –og redningsetaten
Denne ble gjennomført 9.juni, uten at vi fikk noen bemerkninger eller pålegg. Dette fordi styret la frem plan for utskiftning og bestilling av ståldører i kjellerne.
Jordfeilvarslere/jordfeilbrytere i leilighetene
Disse begynner å bli gamle og mange vil etter hvert bli defekte. Styret anbefaler derfor å installere en jordfeilbryter på hver kurs (antall sikringer i sikringsskapet angir antall kurser) istedenfor å skifte ut jordfeilvarsleren. Denne løsningen er mye sikrere enn den løsningen vi har i dag med jordfeilvarsler.
Vedlikehold av det elektriske anlegget i leilighetene er beboernes ansvar.
PLANLAGTE ARBEIDER
Utskifting av ståldører i kjellerne
Utskiftning av ståldørene vil foregå i to faser. Første fase starter nå i høst. Arbeidene vil medføre en del støy. Berørte beboere vil imidlertid bli informert på oppslagstavle i oppgangen i forkant av arbeidet.
Med vennlig hilsen fra STYRET
Jordfeilvarslere/jordfeilbrytere i leilighetene.
I rundskriv nr. 1 – 2008, som ble sendt ut i august, skrev styret en anbefaling om å installere en jordfeilautomat på hver kurs istedenfor å skifte ut den gamle jordfeilvarsleren, dersom denne var blitt defekt. Dette fordi disse bryter strømmen i den berørte kursen, slik at større skader kan unngås.
Jordfeilautomatene består av en sikring OG en jordfeilbryter som bryter strømmen enten ved at belastningen overstiger grensen angitt på sikringen eller ved jordfeil. Ifølge nye regler skal kursene våre som i dag har 13 ampere sikringer egentlig ha 10 ampere sikringer. Men siden utskiftningen fra sikringer til jordfeilautomater kan regnes som vedlikehold er det lov å bytte ifra 13 ampere sikringer til 13 A jordfeilautomater.
I forrige rundskriv ble det presisert at hver enkelt andelseier selv er ansvarlig for vedlikeholdet av leilighetens elektriske anlegg.
Styret har i ettertid fått en del tilbakemeldinger som tyder på at mange ikke har forstått teksten i rundskrivet.
Derfor vil gjerne styret få presisere:
Det er opp til den enkelte beboer selv å foreta ovennevnte utskifting, men styret vil peke på at i henhold til den nye borettsloven, er det andelseieren selv som står ansvarlig for å dekke kostnadene til reparasjoner av eventuelle følgeskader hvis slike oppstår.
Selv om styret rent juridisk ikke har ansvar for vedlikeholdet, har imidlertid styret innhentet et pristilbud på ovennevnte utskifting, for å hjelpe andelseierne.
Firmaet "Kåre Hagen & Co AS" har nå tilbudt utskifting av jordfeilvarsleren med i alt 3 stk. jordfeilautomater inkl. montasje for kr. 3. 475,- inkl. mva. pr. leilighet.
Arbeidet kan bestilles direkte av firmaet på telefon 23 05 80 70.
Dersom det er ønskelig, kan imidlertid også borettslagets vaktmester være behjelpelig med bestillingen. Han kan kontaktes pr. telefon 22 26 49 24 (kontortid 11.30-12.00). Men for ordens skyld: Den enkelte andelseier må selv ta initiativ dersom utskifting ønskes!
Hold ytterdørene lukket!!
Etter at det nå har vært innbruddsforsøk i Olav Nygards veg 55, må styret igjen få minne om at alle dørene på gateplan må holdes låst og lukket!
Ikke gjør det lett for eventuelle tyver å komme inn i oppgangene.
Det er stille i oppgangene om formiddagen, da de fleste er på arbeid, så tyvene prøver seg da.
Med vennlig hilsen fra STYRET
Vinduene i oppgangene
Mange av vinduene lot seg ikke lukke da de har stått åpne i all slags vær og vind.
Vaktmesteren har sjekket samtlige og reparert/justert der det var nødvendig. Vi oppfordrer derfor nå beboerne til å holde vinduene lukket. Man kan selvfølgelig lufte, men den som åpner vinduet må ta ansvar for å lukke det igjen. Ved å ikke gjøre dette, ødelegger man ikke bare vinduet, men sørger også for at vi fyrer for kråka.
Vinterparkering i Olav Nygards veg.
Vaktmesteren har begynt snøryddingen og styret vil henstille til alle å ta hensyn til dette.
Han skal bl. annet brøyte stikkveiene og utkjørslene fra inngangspartiene til Olav Nygards veg 11 – 57. Da er han avhengig av å kunne kjøre fra oppgangene ut i hovedgaten og tvers over veien til den motsatte siden, for å legge snøen på grøntarealene. Hvis biler står parkert langs fortauet rett ut for stikkveiene, vil ikke vaktmesteren klare dette. Han må da legge snøen i hauger på fortauet og dermed sperre for fotgjengerne. Alle må derfor unngå å parkere rett ut for stikkveiene! Si også ifra til deres besøkende så vil vaktmesteren sørge for at veiene holdes åpne.
Radiatorene i leilighetene
Vi vil minne om at radiatorene kan fryse i stykker om man ikke tar forholdsregler.
Dersom dere har et vindu åpent rett over radiator, bør dere legge noe over radiatoren. Selv om radiatoren er avstengt, står det vann i den. Dekk ikke til radiatoren med gardiner. Disse forsterker kuldevirkningen. Dersom en radiator sprekker, kan det bli store lekkasjer som skader både din og andres leilighet. Alle slike reparasjoner er den enkelte andelseiers ansvar.
Priser for flaggheising
All offentlig flaggheising utfører borettslaget på egen regning. Når det gjelder heising av flagg i forbindelse med en beboers fødselsdag eller begravelse er dette tilleggstjenester vi ser oss nødt til å ta betalt for. Prisen er henholdsvis på kr 500 på hverdager og kr 1000 på lørd./sønd. /helligdager.
Vaskeriene
Vi henstiller beboerne til å sette sylinderlåsen på vasketavlen i parkering etter endt vasketid om du ikke har bestemt deg for neste vaskedag da. Gjør alle dette, unngås misforståelser og ikke minst irritasjon fra naboene dine. Rengjør gulv og maskiner etter bruk. Husk spesielt å rense lofilteret.
Støy
Vi henviser til husordensreglene og minner om at det skal være ro i leilighetene i tiden kl. 22 – 06. Reparasjonsarbeider bør ikke utføres sent på kvelden eller i helgene. Vi har fått en del klager på at vaskemaskiner i leilighetene går til alle døgnets tider. Husordensreglene gjelder også for disse.
Parkeringsplasser
Oblatene og parkeringskortene dere mottok i desember i fjor er gyldige også i 2009. Giroene dere mottok i fjor gjelder imidlertid bare for 2008. Vi sender derfor i disse dager ut nye giroer med forfall 15. januar 2009 samt følgebrev.
Styret benytter samtidig anledningen til å takke for året som snart er gått og ønsker alle beboerne en riktig god jul og et godt nytt år!
Med vennlig hilsen
fra styret