
Rundskriv 2009
Rundskriv 2009 - Angående feil kloakk forran ONV 55 - 57
Brannsikkerhet
Det har vært flere store branner i boligblokker i Oslo det siste halvåret. Flere av beboerne i borettslaget vårt har derfor uttrykt bekymring for brannsikkerheten hos oss. Styret har av den grunn funnet det nødvendig å informere beboerne om situasjonen i vårt borettslag.
Under rehabiliteringen ble temaet aktuelt og vi stilte oss tvilende til at stiger og luker mellom balkongene måtte fjernes. Det er ikke noe krav i Oslo kommunes brannforskrifter om at det skal være to rømningsveier. Brannvesenet har teknisk utstyr til å hjelpe folk ut via brannstiger og annen redskap. Vinduene våre kan vippes opp til posisjon midtveis i vindusrammene hvilket også er gunstig. For alle leiligheter kan brannbilene føre stigene opp til vinduer eller balkonger.
Rømningsveien vi hadde fra balkongene i sin tid og som i dag er fjernet var uansett upraktisk. Mange hadde lagt tregulv/matter over hele gulvet samt møblert med tyngre gjenstander. Stigenes fester var svært skrøpelige og mange av beboerne var rett og slett ikke i stand til å bruke denne fluktveien.
Styret er iherdig opptatt av forebyggende arbeid mot brann. Tidlig investerte og installerte vi røykvarslere og brannslukkere i leilighetene. Vi utfører årlig kontroll av disse og kontrollen er godt varslet på forhånd. Vi har fått fjernet brannfarlige installasjoner i kjellerbodene og krevd at sykler og barnevogner settes i sykkelrommene og ikke i oppgangene. Ved brann skal det lite til for å foranstalte ulykker. Det er nettopp derfor vi også stadig stresser dette med å ikke sette fra seg møbler og annet skrot i kjellergangene, men kvitte seg med dem. I forbindelse med dugnadsdagene leier vi containere hvor slikt skrot kan dumpes.
Trappene i oppgangen er en fluktvei. Beboerne må holde disse fri slik at det ikke er fare for å snuble i sko eller pyntegjenstander. Vi ber også beboere holde inngangsdøren til oppgangen lukket for å hindre uvedkommende adgang.
Branndørene i kjellerne er under utskiftning og brannvesenet som nylig var på befaring, var svært tilfreds med det. På generalforsamlingen i fjor mottok vi protester mot innkjøp av branndørene til tross for brannvesenets og styrets anbefaling.
Vi håper med dette at beboerne vil støtte oss i det forebyggende arbeidet og er glad for alle som engasjerer seg.
Tilbud og anbud i borettslaget
Styret har mottatt et brev fra en andelseier som ber styret orientere generalforsamlingen om regler for anbud.
Da det vanligvis er bare 10 – 15 % av andelseierne som møter til generalforsamlingene, synes styret å at det er bedre å orientere alle andelseierne om hvordan styret går frem når større arbeider skal igangsettes.
Andelseierens første spørsmål var: " Hvordan går styret frem for at borettshavere får tilbud om eksempelvis oppgradering av leilighetene, jeg tenker for eksempel på elektriske installasjoner i sikringskassen.".
I utgangspunktet har andelseierne selv ansvar for å oppgradere sin egen leilighet. Styret kan ikke inngå avtaler på vegne av enkelte andelseiere. De må selv velge hvilket firma de ønsker å benytte. Men styret kan i enkelte tilfeller innhente uforpliktende anbud og informere andelseierne om dette. Dette ble gjort da spørsmålet om å skifte ut de gamle jordfeilvarslerne i leilighetene dukket opp. Da ble det sendt ut et rundskriv som orienterte om saken.
Det andre spørsmålet var mer generelt: "Hvordan kommer styret frem til et anbud. Dette gjelder for leilighetene, men vel så viktig for fellestiltak for borettslaget."
Når det gjelder leilighetene, vises det til ovennevnte svar på første spørsmål. Ved tiltak som styret selv har ansvar for, er fremgangsmåten som følger:
Det finnes ikke noen lovbestemt regel for innhenting av anbud. Det vanlige er imidlertid at det innhentes anbud fra flere firmaer når større prosjekter settes i gang. Da engasjerer som regel styret en nøytral faglig konsulent for å få en vurdering av anbudene. (Som regel er det teknisk avdeling i USBL). Deretter legges saken frem for en generalforsamling, dersom dette er påkrevd.
Ved mindre arbeider og reparasjoner har styret etter hvert fått en erfaring med hvilke firmaer som er dyktigst og rimeligst på markedet. Da det som regel også er hastverk med å få utbedret skader, blir det da ikke innhentet flere anbud før arbeidet settes i gang.
Energisituasjonen i borettslaget
På den ekstraordinære generalforsamlingen i januar ble det vedtatt å utsette avgjørelsen om innkjøp av pelletsanlegg. Styret vil derfor gjerne informere om energiforbruket og kostnader borettslaget har hatt den siste tiden.
Vi har i perioden 23. desember til 12. mars brukt 871 866 kilowattimer. Dette har kostet oss
553 000,- kroner. Hadde vi fyret med pellets ville dette energiforbruket kostet 311 380,- kroner. Vi ville altså spart 241 620,- kroner med pelletsfyring i denne perioden. Det er over 3000,- kroner spart hver dag.
En pelletsfyrt kjele ville kostet oss 4 millioner kroner. Etter tilskudd fra Enova, som vi har fått tilsagn om, ville kostnaden blitt redusert til 3 millioner kroner. Et lån på 3 millioner kostet oss årlig 238 000,- kroner (5 % rente og 20 års nedbetalingstid).
Bare i løpet av tiden fra 23. desember til 12. mars ville vi med besparingen i fyringskostnader kunnet betalt renter og avdrag for ett år. Deretter ville vi hatt energi for 37 øre per kilowattime istedenfor 64 øre per kilowattime som vi betaler når vi fyrer med olje.
Til sammenligning kan vi nevne at prisen på energi i form av fjernvarme fastsettes av Nordpool og vil ligge konstant ca. 10 % under den til enhver tid gjeldende strømpris. Strømprisen er mesteparten av året høyere enn oljeprisen. Fjernvarmeprisen vil altså ligge på omtrent samme nivå som oljeprisen. Det er altså ikke noe å spare på å benytte fjernvarme.
Borettslaget har dessuten fått en informasjon om at fjernvarme til vårt distrikt kan tidligst komme i 2011. En avtale om levering av fjernvarme har en bindingstid på 6 år og våre eksisterende elektro- og oljekjeler vil bli plombert i avtaletiden.
Det er styrets jobb å holde utgiftene og dermed fellesutgiftene (tidl. husleiene) nede. Det var derfor vi foreslo innkjøp av et pelletsanlegg.
Dugnad
Det blir arrangert dugnad 4 og 5. mai:
Mandag 4. mai 2009 for husrekken O.N. 11 – O.N. 57 og
tirsdag 5. mai 2009 for husrekken O.N. 8 – O.N. 34.
Med vennlig hilsen
fra styret
Innbrudd i matbod i kjølerom
Styret har mottatt en melding fra en av beboerne i Olav Nygards veg 53 om at hun flere ganger har hatt innbrudd i sin låste matbod i kjølerommet. Det har forsvunnet mineralvann og matvarer uten at låsen var fjernet, så enten har tyvene hatt lik nøkkel eller så har de fått skrudd av boddørens hengsler. Men tyvene må enten ha hatt nøkkel til kjølerommet eller så må kjøleromsdøren ha stått åpen.
Styret vil derfor oppfordre beboerne om å være på vakt! Husk at både oppgangsdører, kjellerdører og kjøleromsdører skal være låste til enhver tid!
Når det gjelder slike innbrudd, vil styret imidlertid presisere at det ikke har noe politimyndighet. Det er en selvfølge at styret blir orientert om slike innbrudd, men dersom beboer har innboforsikring og ønsker tapet erstattet, må innbruddet anmeldes til politiet av beboeren selv.
Grilling på balkongene
Grillsesongen er nå kommet og styret vil minne beboerne om at det bare er elektriske griller som er tillatt brukt på våre balkonger. Griller med trekull eller propan er strengt forbudt etter krav fra Oslo Brann- og redningsetat. Brannfaren er for stor med slike griller. Styret vil også henstille til beboerne om å vise hensyn under grillingen. Ikke alle naboer liker å sitte i røyklukt på sine balkonger.
Men grillmat er godt og styret ønsker alle en god grillsesong!
Lufting av hunder og katter
På årets ordinære generalforsamling ba en av andelseierne styret om å skrive til borettslagets hundeeiere og be disse om å lufte hundene sine andre steder enn rundt lekeplassene og sandkassene våre. Selv om hundeeierne selvfølgelig tar opp ekskrementene etter hundene, vil urinen forurense der barna leker. Da det ofte er hunder på besøk i borettslaget som også blir luftet, informerer styret samtlige beboere på denne måten fremfor å bare henvende oss til de få hundeeierne i laget. Denne henstilling gjelder også for katter og deres eiere.
Dugnaden
Dugnadsdagene i år hadde noe ujevn deltakelse. Det var meget bra deltakelse på husrekken ON 8 – 34, men husrekken ON 11 – 57 hadde dårligere fremmøte. Selv om vaktmesteren som vanlig hadde feid fortau og gangveier og plenene var renset for grus og sten fra vinterstrøingen, var det en del opprydding bak husene og nede på garasjeområdet som sto igjen. Vaktmesteren har for mange daglige oppgaver til å kunne gjøre alt dette alene.
God sommer!
Nå nærmer sommerferien seg og styret vil tilslutt benytte anledningen til å ønske alle beboere er riktig god sommer med et ønske om at den vil bli varm og avslappende.
Med vennlig hilsen fra styret
Printvennlig versjon
Selskapslokalet pusses opp
Selskapslokalet var nedslitt etter lang tid uten oppussing. Det var derfor på tide å fornye det. Selskapslokalet er malt, det er installert kjøkkeninnredning , oppvaskmaskin og lokalet har fått ny belysning. I tillegg finnes nå kaffe -og middagsservise, glass og bestikk til 24 personer samt kaffetrakter, vannkoker og dobbelt vaffeljern. Nye sofaer og tilhørende bord er bestilt og kommer på plass etter hvert.
Prisene for å leie selskapslokale er 250 kroner for leie av kun lokalet. Ønsker man å leie lokalet med utstyret beskrevet over, er prisen 400 kroner. Leier må være fylt 20 år og må selv rengjøre lokalet, vaske maskiner og alt som er blitt benyttet. Av hensyn til naboer må selskapet avsluttes innen kl. 2100. Det er i orden å rydde og vaske lokalet etter 2100, men husordensreglene gjelder her som ellers og det skal være ro i huset kl 22.00
Lokalet er klart for utleie fra 1. januar. Kontakt vaktmester for å avtale leie.
Vi håper dere vil trives i selskapslokalet og at det blir flittig benyttet. Når oppussingen er ferdig vil vi legge ut bilder av lokalet på www.ulsrud-brl.no.
Malerarbeid
De siste ståldørene er nå ankommet. De vil snart installeres. Deretter skal det males rundt alle dørene. Det er også planlagt maling av gulvene i kjellergangene i januar og februar. Det vil slås opp informasjon i oppgangene med nærmere beskjed om datoer for dette arbeidet.
Felleskostnader
USBL har fusjonert med flere andre boligbyggerlag (bl.a. Lier, Nittedal, Horten og Holmestrand BBL). For å få felles forfallsdato for felleskostnader er det blitt besluttet at felleskostnader må betales innen den 20. i hver måned (mot tidligere den 10. i hver måned). Det er ingen økning i felleskostnadene fra 1.januar.
Brannsikkerhet
En beboer har hatt jordfeil i sin leilighet. Jordfeilvarsleren ga alarm, men beboeren skrudde av alarmen og gjorde ikke noe mer med saken. Alarmen gikk heldigvis også sentralt og vaktmesteren tilkalte elektriker som fant ut hvilken leilighet det dreide seg om. Det var varmgang i en ledning, og det kunne endt med brann ! Hadde vedkommende installert jordfeilsbrytere ville kursen med feil blitt brutt og sikkerheten ivaretatt. Se rundskriv nr 2 fra 2008 for ytterligere informasjon ang. jordfeilsvarsler (rundskrivet er også tilgjengelig på www.ulsrud-brl.no). Vi henstiller derfor nok en gang at alle må ta ansvar for brannsikkerheten. Det elektriske anlegget i hver leilighet er beboers ansvar.
Endre navn på postkasser
Dersom beboere ønsker et annet navn på postkassene sine kan de levere en kort beskjed om dette i postkassen ved fyrhuset. Husk å inkludere adressen deres.
Lei av reklame ?
Hos Reservasjonsregisteret hos Brønnøysundsregistrene (https://w2.brreg.no/reservasjon/) kan du ved å taste inn ditt personnummer reservere deg mot adressert reklame og telefonsalg. Alle som driver direkte markedsføring plikter å oppdatere sine adresselister mot Reservasjonsregisteret senest tre måneder før listene brukes. Det kan altså gå inntil tre måneder fra du reserverer deg til reklamen har stanset.
Ønsker du å reserve deg mot uadressert reklame kan du kontakte post-i-butikk (f.eks. på Bøler) og motta et klistremerke som kan settes på postkassen. Klistremerket skal settes på navnelappen og ikke på selve postkassen. Feilklistring blir fjernet.
Vinterforberedelser
Vinteren nærmer seg med stormskritt og fyringssesongen tar til for fullt. Styret vil derfor minne andelseierne om at radiatorer kan fryse i stykker når kulda kommer. Dersom dere har et vindu åpent rett over en radiator, bør dere legge noe over radiatoren. Husk at det står vann i en radiator selv om den er avstengt. Gardiner som dekker radiatorene forsterker kuldevirkningen og er bannlyst! Dersom en radiator sprekker, kan det også bli store lekkasjer som skader din egen leilighet og eventuelt leilighetene under. Alle slike reparasjoner og utskiftinger er den enkelte andelseiers ansvar, så en forsømmelse kan bli kostbar.
Brunt vann og dårlig trykk
Pga en lekkasje utenfor borettslaget ble det dessverre brunt vann torsdag 26. november. Lekkasjen og etterfølgende spyling av rørene førte til at partikler kom inn i vannet. Det tettet seg i noen av filtrene våre som igjen førte til lavt trykk på vannet i noen oppganger. Filtrene er selvrensende og trykket på vannet vil normalt komme tilbake etter kort tid.
Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år!
Med vennlig hilsen
fra styret