
Rundskriv 2017
1. Ro i leilighetene og orden i oppganger og kjellerganger
Styret mottar jevnlig klager på at oppussingsarbeider medfører mye støy, og ber om at denne typen arbeider gjøres på dagtid. Vi oppfordrer alle til å gå i dialog med naboene om det må utføres støyende arbeid på kveldstid. I husordensreglene står det at det skal være ro i leilighetene fra kl 22.00 til kl 06.00 på hverdager. Det betyr ikke at det er greit å bore i vegger og gulv hele kvelden!
Gjentagende mottar også styret klager over uryddige oppganger og kjellerganger. Sportsboder fylles opp av bildekk og annet som ikke har noe der å gjøre. Vi vil derfor igjen minne om at husordensreglene er utarbeidet for at det skal være hyggelig og godt å bo i borettslaget. I reglenes punkt 5 står det klart at det ikke er adgang til å oppbevare leker, skotøy eller andre gjenstander i oppgangene. Av hensyn til brannsikkerheten og muligheten for å ha sikre rømningsveier i tilfelle brann, må disse reglene overholdes!
Om nødvendig kan styret uten varsel fjerne gjenstander som ikke hører hjemme i sportsboder, oppganger og kjellerganger.
2. Rotter i borettslaget
Vi har hatt et par tilfeller der en rotte har kommet inn i oppgang og leilighet. Anticimex har vært på stedene og snakket med de respektive beboerne samt avgitt rapport. I et av tilfellene har rotten kommet seg inn i oppgangen gjennom inngangsdør og i et annet opp igjennom sluk i baderom.
Inngangsdørene skal være lukket! Sjekk også at vannlås i sluket og slukristen i badet ligger ordentlig på plass.
Situasjonen vi i Oslo har hatt i forbindelse med søppeltømmingen som har ført til at søppelhusene våre til tider har vært overfylte, kan nok ha tiltrukket seg rotter.
Det bedrer ikke på situasjonen at noen beboere legger matavfall i bedene. Bedene er ikke kompostbinger og i et borettslag vil matavfallet tiltrekke seg rotter og annet utøy.
3. Jordfeilvarsler i leilighetene
Disse er gamle og flere opplever etter hvert at de blir defekte. Jordfeilvarslerne er andelseiers ansvar. Ved å bytte til jordfeilautomater oppgraderes elanlegget til dagens krav. De som ønsker å oppgradere, må kontakte elektriker selv.
4. Diverse vedlikehold
I alle vaskeriene og kjellergangene er det nå installert bevegelsessensorer på lyset. Oppganger med størst slitasje er malt fra 1.etg og ned i kjellergang. Så snart vær og føreforhold tillater det, vil vi starte med å male alle grunnmurene på blokkene.
5. Parkering
Det registreres at enkelte som har egen biloppstillingsplass allikevel parkerer i gata. Dette medfører at det blir dårligere forhold for de som ikke har biloppstillingsplass samt gjester.
Med vennlig hilsen
Styret
1. Ro i leilighetene og orden i oppganger og kjellerganger
Styret mottar igjen klager på at oppussingsarbeider medfører mye støy. Vi minner igjen om husordensreglenes punkt 1 som sier: « Det skal i alminnelighet være ro i leiligheten fra kl. 22.00 til kl. 06.00. Støyende arbeid (boring, hamring, oppussing og lignende) skal ikke utføres mellom kl 20.00 til 07.00 på hverdager. På lørdag kan slikt arbeid kun utføres mellom kl 10.00 og 17.00. Støyende arbeid skal ikke forekomme på søndag og helligdager».
Husordensreglene vil etter hvert bli satt opp i forenklet utgave i hver oppgang.
2. Materialer og avfall i forbindelse med oppussing Trenger en å sette fra seg materialer/utstyr og eller container for avfall i denne forbindelse, vær så snill å kontakte vaktmester på forhånd. Det er ikke tillatt å kjøre og avsette ting på plener og gangveier! Dette har dessverre skjedd flere ganger i år.
3. Containere
Vi registrerer at ulike gjenstander som burde vært kjørt på fyllinga, blir hensatt ved papircontainerne og andre steder i borettslaget hele tiden. I tillegg fylles kjellerganger og sportsboder opp med skrot. Styret har vurdert flere ulike tiltak for å få bukt med dette da det koster borettslaget flere titalls tusen kroner gjennom et år. Et av tiltakene vi nå gjennomfører er at det settes ut avfallscontainere for møbler, el materiell og maling også om høsten.
Onsdag 13.september settes det ut 4 containere for møbler og o.l på samme steder som ved den vårlige dugnaden. I tillegg blir det anledning til å kvitte seg med farlig avfall i kasser ved fyrhuset. Se oppslag på tavlen i oppgangen angående farlig avfall.
4. Sportsboder
Alle sportsbodene får nå et oppslag over hva som kan oppbevares der. Hvis det i fremtiden over tid lagres ting som ikke har noe der å gjøre, vil styret kunne fjerne disse uten videre varsel. Kostnaden for dette vil bli delt på alle i den respektive oppgangen.
5. Årlig kontroll av brannvernutstyr
Tradisjonen tro, avholdes kontrollen i løpet av høsten. Skumapparatene skal nå byttes ut med miljøapparater. Nærmere informasjon om kontrollen kommer senere.
Med vennlig hilsen
Styret
1. Radiatorer og vinduer
Vinteren er snart her og fyringssesongen har startet for fullt. Styret vil derfor minne andelseierne om at radiatorer kan fryse i stykker når kulda kommer. Dersom dere har et vindu åpent rett over en radiator, bør dere legge noe over radiatoren. Husk at det står vann i radiatoren selv om den er avstengt. Gardiner som dekker radiatorene forsterker kuldevirkningen og er bannlyst! Dersom en radiator sprekker, kan det også bli store lekkasjer som skader din egen leilighet og eventuelt leiligheten under. Alle slike reparasjoner og utskiftinger er den enkelte andelseiers ansvar, så en forsømmelse kan bli kostbar.
2. Vinduene i oppgangene
Vær så snill å holde vinduene lukket i oppgangen. Hvis dere må lufte så husk å lukke dem igjen etterpå. Det er kostbart å reparere vinduer som har stått oppe i lang tid. Dessuten blir det kaldt i oppgangen og det er unødvendig å fyre for kråka.
3. Materialer og avfall i forbindelse med oppussing
Vi ser det er behov for en påminnelse om å ta kontakt med vaktmester før en setter fra seg materialer/utstyr og eller container for avfall utenfor blokka under oppussing av leiligheten.
4. Sportsboder
Alle sportsbodene har nå fått et oppslag over hva som kan oppbevares der. Det er beboernes ansvar å holde orden i rommet. Dette ivaretas gjennom ordensmanntjenesten som alle oppganger får en oversikt over ved inngangen til et nytt år.
5. Renhold av vaskerier
Styret registrerer gjennom våre ukentlige HMS runder at det stedvis ser ut til å være dårlig renhold. Vi har en gang dessverre vært nødt til å stenge et vaskeri grunnet dårlig renhold og vi vil også gjøre dette igjen om nødvendig andre steder. Det er trist å se at rommene ikke blir bedre ivaretatt når vi har brukt mye penger på å pusse dem opp.
Alle må følge de reglene som gjelder for bruk av vaskeriene!
6. Årlig kontroll av brannvernutstyr
Den årlige kontrollen vil bli avholdt mellom kl 17 og ca kl 21 onsdag 18.oktober for ON 11-57 og torsdag 19.oktober for ON 8-34. Skumapparatene skal nå byttes ut med miljøapparater. Informasjon blir lagt i hver postkasse samt satt opp på oppslagstavla i oppgangene
7. Ladestasjoner for elbil
Det ble vedtatt på generalforsamlingen i våres at styret skulle jobbe med en løsning for lading av elbiler. Vi er godt i gang med prosjektet. Tilbud er innhentet og avtaler med entrepenører er signert.
Det blir 2 punkter for hurtiglading i første omgang, men mulighet for utvidelse senere. Vi forventer at Hafslund så snart som mulig starter sin del av jobben og deretter vil det gå slag i slag.
Håpet er at hele prosjektet kan være avsluttet og klar for brukerne i slutten av året. Informasjon til beboerne vil komme i god tid før oppstart.
Med vennlig hilsen
Styret