
Rundskriv 2018
1. Materialer og avfall i forbindelse med oppussing
Styret har mottatt en del klager på rot og møkk i oppgangene etter oppussing av leiligheter.
I et tilfelle nektet vaskefirmaet vårt å vaske i en oppgang inntil oppgangen ble ryddet.
Det er klart det må bli en del tråkk og puss etter håndverkere som går ut og inn, men det er ikke akseptabelt at det ligger ledningsstumper, rester av materialer etc strødd rundt.
Vi ser også at det er behov for en påminnelse om å ta kontakt med vaktmester før en setter fra seg materialer/utstyr og eller container for avfall utenfor blokka under oppussing.
2. Årlig kontroll av brannvernutstyr
I fjor høst ble skumapparatene byttet ut med miljøapparater. Selv om styret har gitt beboerne flere anledninger til å foreta byttet, er det fremdeles 27 leiligheter som gjenstår. Disse er nå selv ansvarlig for å foreta byttet.
3. Belysning i oppgangene
Over en 3 års periode skal lampene i oppgangene skiftes ut og det blir LED belysning med bevegelighetssensorer. I løpet av vinteren har ON 11-29 fått ny belysning.
4. Ladestasjoner for elbil
Det ble vedtatt på generalforsamlingen i fjor våres at styret skulle jobbe med en løsning for lading av elbiler. 2 ladestasjoner står nå ferdig. På vår hjemmeside finner dere informasjon om hvordan en kommer i gang med lading.
5. Parkering
Parkeringssituasjonen i Olav Nygards veg, særlig vinterstid, er utfordrende.
Det hjelper heller ikke på situasjonen at beboere som har biloppstillingsplass ikke bruker den, men parkerer i gata. Over tid, kan dette måtte føre til at den aktuelle beboeren mister sin biloppstillingsplass.
Oppfordring går også til de som har garasje. Bruk garasjen!
6. Nedgravd avfallsløsning
Avfallshusene våre er gamle og lite miljøvennlige. Styret jobber med å få på plass en nedgravd løsning for avfall. Gjennomføringen skjer i etapper og vi starter våren 2018.
Vi håper gjennom prosjektet å også kunne frigjøre plass for 3-4 nye parkeringsplasser
Med vennlig hilsen
Styret
1. Prosjekt nedgravd avfallsløsning
Vi har tidligere informert om at vi over en 2 års periode vil erstatte de gamle avfallshusene med nedgravde avfallsbrønner. Første avfallspunkt ut, er ved enden av ON 8. Dette blir avfallspunkt for ON 8-22 og 11-17. Brønnene er bestilt og gravearbeidene starter i uke 30. Arbeidet vil pågå i ca 2 uker. I denne perioden vil ballplassen ved fyrhuset være lagringsplass for anleggsmaskiner etc. I tillegg vil det bli anleggstrafikk bak blokkene ved ON 8-34. Vi ber spesielt foreldre med barn være oppmerksomme.De gamle avfallshusene blir stående til det nye anlegget er klart. Løpende informasjon blir satt opp på tavlene i oppgangene.
2. Ladestasjoner for elbil
2 ladestasjoner står nå ferdig. 4 beboere har skaffet seg elbil og benytter allerede dette tilbudet. På vår hjemmeside finner dere informasjon om hvordan en kommer i gang med lading.
3. Parkering
Parkeringssituasjonen i Olav Nygards veg er utfordrende. Dere som bil-oppstillings-plass, bruk den! Oppfordring går også til de som har garasje. Bruk garasjen!
4. Lading av elektriske apparater
En tidlig morgen for litt siden hadde vi et branntilløp i en leilighet. Årsaken var at beboer ladet en el sykkel i entreen. Beboer ble vekket av røykvarsleren og fikk slukket brannen selv. Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, men vi ber innstendig om at elektriske apparater ikke lades om natten.
5. Grilling
Vi vil minne om at bare elektrisk grill er tillatt å bruke på balkongene.
Kullgriller er tillatt på fellesarealer. Vi ber imidlertid at det utøves varsomhet i forhold til brannfare og at det tas hensyn til naboer.
6. Røyking på balkong
Vi har ikke noe forbud om røyking på balkongen og det er heller ikke ønskelig.
Vis hensyn til naboene, spesielt kvelds og nattetid!
Med vennlig hilsen
Styret
1. Prosjekt nedgravd avfallsløsning
Vi har tidligere informert om at vi over en 2 års periode vil erstatte de gamle avfallshusene med nedgravde avfallsbrønner. Første avfallspunkt, ved enden av Olav Nygards veg 8, er nå ferdigstilt og i full drift. Dette blir avfallspunkt for ON 8-22 og 11-17.
Våren/sommeren 2019 starter vi med de 3 siste avfallspunktene. Disse blir ved ON 21-23 (avfallspunkt for ON 19-29), 47-49 (avfallspunkt for ON 47-57) og 32-34 (avfallspunkt ON 24-34). Konkrete tidsrammer for gjennomføring vil bli informert om når det nærmer seg oppstart.
2. Parkering
I forbindelse med overnevnte 1.avfallspunkt har vi fått opparbeidet 6 nye parkeringsplasser. 5 er ved enden av ON 8 og 1 er ved ON 16-18. Parkeringssituasjonen i Olav Nygards veg, vil særlig vinterstid, fortsatt være utfordrende.
Beboere som har biloppstillingsplass må bruke den. Det må også beboere med garasje!!
3. Årlig kontroll av brannvernutstyr
17 andelseiere har nå fått en siste frist for å få gjennomført den årlige kontrollen av brannvernutstyr i leilighetene. I tillegg vil vi måtte gjøre nok en aksjon mot hensatte gjenstander i oppgangene. Det er anmerkning om dette i rapporten fra Aktiv Brannvern.
4. Radiatorer og vinduer
Vinteren er snart her og fyringssesongen har startet for fullt. Styret vil derfor minne andelseierne om at radiatorer kan fryse i stykker når kulda kommer. Dersom dere har et vindu åpent rett over en radiator, bør dere legge noe over radiatoren. Husk at det står vann i radiatoren selv om den er avstengt. Gardiner som dekker radiatorene forsterker kuldevirkningen og er bannlyst! Dersom en radiator sprekker, kan det også bli store lekkasjer som skader din egen leilighet og eventuelt leiligheten under. Alle slike reparasjoner og utskiftinger er den enkelte andelseiers ansvar, så en forsømmelse kan bli kostbar.
5. Vinduene i oppgangene
Vær så snill å holde vinduene lukket i oppgangen. Hvis dere må lufte så husk å lukke dem igjen etterpå. Det er kostbart å reparere vinduer som har stått oppe i lang tid. Dessuten blir det kaldt i oppgangen og det er unødvendig å fyre for kråka.
6. Utgangsdører
Vær så snill å hold utgangsdørene lukket og låst! For litt siden fikk en beboer uønsket besøk i sin leilighet. I tillegg vil vi heller ikke ha besøk av rotter og mus.
7. Dørskilt
Vi har minnet om dette mange ganger tidligere, men ser at det fremdeles er mange dører rundt om uten navn. Refererer forøvrig til borettslaget vedtekter 5-1 punkt 8 : “Andelseier har plikt til å sette opp og vedlikeholde navneskilt på leilighetens entredør, postkasse og ringetablå. Ved utleie av leiligheten skal også leietakers navneskilt settes opp på entredør”.
8. Merking av postkasser og ringeklokker
Skjema for dette finner dere på vår hjemmeside eller ved å kontakte vaktmester..
9. Gjennomført brannøvelse
Det ble gjennomført brannøvelse torsdag 6. september 2018, hvor Nordvern ved Rolf Nordberg forklarte og demonstrerte skadevern i forbindelse med brann. Styret stilte med grillpølser og brus, og etter tilbakemeldingene vi har fått var de oppmøtte svært fornøyd med arrangementet. Styret planlegger å gjennomføre tilsvarende opplegg igjen om et par år.
Har du spørsmål til styret eller innspill til informasjon som kan inntas på borettslagets hjemmeside? Ta kontakt på epost ulsrudbrl@getmail.no.