
Rundskriv 2019
Gjennomført generalforsamling og ekstraordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling i Ulsrud borettslag ble avviklet 9. mai 2019. Det gikk med mye tid til behandling av de ulike sakene, og seks av sakene ble derfor utsatt til nytt møte. Styret kalte på bakgrunn av dette inn til ekstraordinær generalforsamling 12. juni 2019 for å behandle de resterende sakene.
Protokoll fra begge møtene blir delt ut til alle, sammen med dette rundskrivet.
Styret 2019-2020
Etter generalforsamling fikk styret følgende sammensetning:
-Styreleder Gina Kristiansen Borgersrud (Advokatfirmaet Hoel Wollbråten AS)
-Styremedlem Åshild Johnsen
-Styremedlem Elin Amundsen
-Styremedlem Roy Torp
-Styremedlem Kim Helene Olsen
1.vara Anne Kittelsen
2.vara Gilbert Gatera
3.vara Margoth Tove Kalstad
Valgkomite:
Torleif Werenskiold, Kristin Eide og Eva Anette Sørhagen
Nye epostadresser
Som det fremkommer av oppslag i oppgangene har styret etablert to nye epostadresser for kontakt med styret. Borettslagets epostadresser er fremover som følger under:
styret.ulsrud@gmail.com – benyttes for henvendelser til styret, saker som ønskes styrebehandlet, klager etc.
parkering.ulsrud@gmail.com – benyttes for henvendelser i forbindelse med søknad om parkering, oppsigelse av parkering el.
ulsrudbrl@getmail.no – benyttes for henvendelser til vaktmester angående løpende drift el.
Henvendelser til Coor
Det var i generalforsamlingen fremmet forslag om å fjerne ordlyden i oppslagene, hvor det henvises til at styret kan pålegge andelseier å betale for Coors utrykning dersom denne ikke ble funnet nødvendig. Saken ble vedtatt oversendt til styret for videre behandling og styret ble bedt om å komme med eksempler på situasjoner hvor det er tillatt å ringe Coor.
I etterkant av generalforsamling har det vært to ulike tilfeller, hvor Coor korrekt er tilkalt. Den ene var på 17. mai, hvor det ble oppdaget vannlekkasje i kjeller. Den andre var fredagen i pinsen, hvor det var vannbrudd som følge av vannlekkasje i Utmarkveien. I begge tilfeller ble Coor tilkalt og sakene løste seg.
Generelt sett henstilles beboere alltid til å ta kontakt med Coor når det er situasjoner hvor det er behov for en akutt skadebegrensning på fellesareal eller felles installasjoner. Dersom det er situasjoner hvor løsning ikke haster, skal ikke Coor kontaktes. Det koster om lag kr. 3500,- for hver utrykning Coor gjør.
Røyking på balkonger
Det er ikke noe forbud mot røyking på balkongene i borettslaget, men vi henstiller alle om å vise hensyn til naboene. Dette gjelder spesielt på kveld og nattestid.
Kasting av glass
Vi henstiller om at man er varsom med å kaste glass sent på kveld/natt og tidlig morgen, da dette kan være sjenerende for nærliggende naboer.
Info om nedgravd avfallsløsning
Fase to av prosjektet vil iverksettes og gjennomføres så snart entreprenøren er klar. Styret har diskutert hvordan man skal gå frem i forhold til å blant annet vurdere behov for ekstra rullerende avfalldunker (som diskutert på generalforsamling). Det er konkludert med at den beste fremgangsmåten er å få på plass de nye avfallpunktene, slik at alle får klarhet i nøyaktig hvordan det blir. Etter prosjektet er gjennomført, vil vi vurdere behov for rullerende avfalldunker eller andre løsninger, for de som måtte ha behov for det.
Skisse som viser plassering av avfallpunktene følger vedlagt rundskrivet som blir delt ut.
Det bemerkes herunder at avfallpunktet mellom nr. 21 og 23 medfører at man må fjerne to av tørkebåsene som ligger ved Olav Nygards veg 21, for at renovasjonsbilen skal ha tilstrekkelig plass til vendehammer.
Innkjøring forbud ved Olav Nygards veg 8
Det minnes om at det er innkjøring forbudt ved Olav Nygards veg 8. Dette gjelder samtlige, både de som har parkering nederst i gaten, og også eksterne leverandører eller andre. Vi henstiller alle om å etterkomme kjørereglene i borettslaget, og at alle minner håndverkere, gjester eller andre som kommer, om innkjøringsforbudet og at de må kjøre rundt.
Pris Selskapslokalet
Det koster kr. 500 å leie selskapslokale. Dette gjelder enten man leier med utstyret i overskapene (tallerkener, glass, kopper) eller ikke.
Sko i oppganger
Det minnes om forbud mot å ha sko i oppgangene. Dette er både av hensyn til vasking, men viktigst av alt; av brannvernhensyn. Vi trenger at alle bidrar til ryddige og sikre fellesarealer!
Ta kontakt med styret på epost styret.ulsrud@gmail.com om det skulle være noe.
Vi ønsker alle en riktig god sommer!
Rundskriv august 2019
Årlig kontroll av varslings- og slokkeutstyr
Aktiv Brannvern vil ha gjennomgang av varslings- og slokkeutstyret i samtlige boligandeler 17. og 18. september kl. 17-21. Oppslag vil bli hengt opp i oppgangene når det nærmer seg, men vi ber alle beboere om å merke seg tidspunktene allerede nå, slik at vi sikrer oss at så mange som mulig er tilstede når Aktiv Brannvern kommer på kontroll.
Bruk av fellesvaskerier
Styret mottar stadig henvendelser fra beboere som klager på manglende overholdelse av reglene for bruk av vaskeriene. Det er også flere som melder om ubehagelige opplevelser og konfrontasjon når man forsøker å ta det opp med nabo eller blir kontaktet av nabo angående dette. Styret oppfordrer samtlige til å sette seg inn i regelverk for bruk av vaskeriene, og ber om at alle etterlever dette. Vi oppfordrer også til at man snakker ordentlig sammen og forsøker å legge til rette for god kommunikasjon. Et godt bomiljø er avhengig av at alle gjør en innsats!
Se borettslagets hjemmeside og oppslag i vaskeriene, eller ta kontakt med vaktmester eller styret dersom du er usikker på reglene.
Gjennomføring av fase to nedgravd avfallsløsning
Fase to av prosjektet vil iverksettes og gjennomføres medio september. Som nevnt i forrige rundskriv vil styret i etterkant av gjennomført prosjekt vurdere behov for rullerende dunker eller andre løsninger, for dem som måtte ha behov for det. Ta ellers kontakt med styret underveis om det er spørsmål eller bekymringer knyttet til dette.
Hensatte gjenstander og søppel i fellesarealer
Styret opplever stadig at det oppbevares gjenstander eller settes igjen søppel i sykkelboder, kjellerganger og andre av borettslagets fellesarealer. Dette skal unngås, primært av hensyn til brannsikkerhet, men også fordi det er en stor kostnad for borettslaget til stadighet å måtte fjerne hensatte gjenstander.
Dersom du har behov for midlertidig lagringsplass, oppfordrer vi til på forhånd å ta kontakt med vaktmester eller styret og be om tillatelse til dette, slik at man sammen kan finne en løsning.
Containere settes ut i slutten av september
Det vil bli satt ut containere i slutten av september, slik at de som vil rydde opp hjemme og kvitte seg med overflødige eiendeler vil få mulighet til å gjøre dette da. Vi kommer tilbake med konkret tidspunkt i rundskriv som sendes ut i september.
Ny gjenbruksstasjon på Ryen
Det er åpnet en ny gjenbruksstasjon på Ryen, og beboerne i Ulsrud borettslag har da fått et slikt tilbud nærmere (og fritt for bompasseringer). Mere informasjon finnes på Oslo kommunes hjemmesider
https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/alle-gjenbruksstasjoner/ryen-gjenbruksstasjon/ .
Røyking på balkonger
Vi oppfordrer igjen til å ta hensyn til hverandre når det gjelder røyking på balkonger, spesielt på kvelds- og nattestid.
Ta kontakt med styret på epost styret.ulsrud@gmail.com hvis det skulle være noe.
Med vennlig hilsen
Styret
Ulsrud borettslag
Årlig kontroll av varslings- og slokkeutstyr
Vi minner om årlig kontroll av varslings- og slokkeutstyr i regi av Aktiv Brannvern i samtlige boligandeler 17. og 18. september kl. 17-21.
Containere og E-bur i borettslaget 23. – 26. september
Det vil bli satt ut containere 23. september til og med 26. september. De som vil rydde opp hjemme og kvitte seg med overflødige eiendeler vil få mulighet til å gjøre dette da. Det vil også settes ut to E-bur ved fyrhuset, som kan benyttes til el-avfall.
Vi minner om at dette også er en god anledning til å få ryddet i sykkelbodene! I slutten av oktober vil det for øvrig bli anledning til å levere sykler man ikke bruker lenger til gjenbruk.
Rapport fra arborist og felling av trær
Styret har hatt befaring med arborist for å gjennomgå trær og beplantning på borettslagets eiendom. Det er i rapporten gitt tilbakemelding om enkelte trær som er døde, og som bør felles så snart som mulig, så man unngår skade. Styret har i første rekke vedtatt felling i tråd med arboristens anbefaling hva gjelder døde trær, og noe rydding, herunder:
- Felling av en død furu nedenfor nr. 8, samt felling av et bjørketre for å gjøre plass til sittegruppe
- Felling av en død selje og en død furu i skråningen ved nr. 16/18
- Felling av en død furu og to døde grantrær i skråningen ved nr. 30
- Rydde i beplantning rundt lampen mellom garasjerekken og lekeplassen
Styret tar stilling til øvrige forslag fra arborist angående rydding og felling til våren. Ta kontakt med styret om det er spørsmål til dette, eller forslag til andre tiltak i forhold til beplantning.
Hold oppgangsvinduene lukket!
Vaktmester går over samtlige oppgangsvinduer på høsten og vedlikeholder disse, og det blir satt på varme i radiatorene i oppgangene. Det er imidlertid et tilbakevendende problem at oppgangsvinduene åpnes og blir stående åpne. Dette forringer kvaliteten på vinduene og medfører varmetap i oppgangene, som går ut over de omkringliggende leilighetene (i tillegg til at man da bruker fyringskostnader til ingen nytte). Vi ber derfor om at samtlige beboere påser at oppgangsvinduene holdes lukket gjennom vinteren.
Utskifting av styringsanlegg
Det vil i løpet av den nærmeste tiden gjennomføres utskifting av styringsanlegget i borettslaget. Det eksisterende styringsanlegget er utdatert og det er ikke lenger mulig å få tak i reservedeler til dette. Arbeidet må derfor gjennomføres så snart som mulig, og på denne siden av fyringssesongen, slik at vi unngår å bli satt i en situasjon hvor varmen blir borte i løpet av vinteren. Arbeidet vil som nevnt bli gjennomført så snart som mulig, og det gjøres oppmerksom på at dette kan medføre enkelte perioder med brudd i varme til radiatorer. Styret bestreber at avbruddene blir så korte som mulig, slik at beboerne vil påvirkes i minst mulig grad.
Søknad om parkeringsplass
Styret mottar fortløpende søknader om parkeringsplasser fra beboere som ønsker seg dette. For at dette skal skje så smidig som mulig, ber vi om at samtlige merker seg følgende:
- Det er kun andelseiere som kan søke og få tildelt parkeringsplass
- Søknad sendes til parkering.ulsrud@gmail.com
- I søknaden som sendes styret ber vi om å få oppgitt korrekt navn på vedkommende andelseier som søker, samt telefonnummer og epostadresse vedkommende kan kontaktes på
- Søker blir satt på venteliste fra det tidspunktet søknaden er mottatt hos styret, og ventetid på parkeringsplass er for tiden ca. to år
Vedlikehold og utskifting av låsekasser til inngangsdører
Vi minner om at andelseier har vedlikeholds- og utskiftingsansvar for låsekasser til inngangsdørene til sin leilighet. Se nærmere informasjon om dette på borettslagets hjemmeside.
Styreleder i permisjon
Styreleder Gina Borgersrud går ut i svangerskapspermisjon i starten av oktober, og blir borte til starten av mars. Nestleder Åshild Johnsen går i perioden inn som fungerende leder og 1. vara Anne Kittelsen går inn i styret som ordinært styremedlem. Det vil ikke bli utbetalt honorar til styreleder i perioden. Honorar til styret for øvrig legges frem for godkjenning i ordinær generalforsamling våren 2020.
Med vennlig hilsen
Styret i Ulsrud borettslag
Radiatorer og vinduer
Vinteren er snart her og fyringssesongen har startet for fullt. Styret vil derfor minne om at radiatorer kan fryse i stykker når kulda kommer. Dersom et vindu står åpent rett over en radiator, bør radiatoren dekkes med noe. Gardiner som dekker radiatoren bak et åpent vindu forsterker kuldevirkningen og øker faren for at radiatoren kan sprekke. Det står vann i radiatoren selv om den er avstengt, og dersom en radiator sprekker, kan det bli store lekkasjer som skader egen leilighet og eventuelt leiligheten under. Alle slike reparasjoner og utskiftinger er den enkelte andelseiers ansvar.
Vi minner igjen også om at vinduene i oppgangene skal holdes lukket!
Markiser
Borettslaget har fått tilbud fra Markisemannen på vindusmarkise 120x70arm med montering til kr. 5.871 og på kun dukskift til kr. 4.234 ved bestilling før 01. november. For mere info og bestilling kontakt Anne Kittelsen i styret epost akittelsen@icloud.com innen 30. oktober.
Levering av utrangerte sykler
Styret vil kontakte Re:Sykkel som kan hente sykler andelseierne ønsker å kvitte seg med. Oppslag om tidspunkt vil komme i oppgangene.
Oppsigelse av parkeringsplasser.
Oppsigelse av parkeringsplass må meldes til epost parkering.ulsrud@gmail.com. Oftest skjer oppsigelse av parkeringsplassen i sammenheng med salg av boligen. Det er viktig at parkeringsplassen sies opp separat, da leie av parkeringsplass er uavhengig av andelseiers bolig. Det er en måned oppsigelse fra 1. i påfølgende måned etter at oppsigelsen av parkeringsplassen er mottatt.
Med vennlig hilsen
Styret
Ulsrud borettslag
Oppbevaring i trapperommene er brannfarlig!
Det skal ikke oppbevares noe i trapperommene! Det er brannfarlig! Det er dessverre nødvendig å minne om dette på nytt da det i mange trapperom står saker plassert under trappene. Dette må fjernes. Bruk sykkelrommene til sykler, akebrett og annet friluftsutstyr.
Nisseorkester ved julegrantenningen.
Nisseorkesteret var populært. Ca 50 møtte fram, så dette vil vi satse på neste år også og kanskje utvide med litt servering.
Velkommen til nye beboere
En del andeler har skiftet eier i løpet av høsten, og styret vil ønske alle nye beboere velkommen til borettslaget! Informasjon om borettslaget finner dere på http://www.ulsrud-brl.no/ .
Tilslutt vil styret ønske alle en riktig god jul!
Med vennlig hilsen
Styret
Ulsrud borettslag